søndag

En kage i lag = en lagkage!

Min veninde Caroline, har i efterårsferien startet en tradition med, at invitere gamle seminariefolk til frokost. Et sammenskudsgilde der, efter alle kunstens regler, formår at udspile maverne med gode retter.
Menuen bestod i år af følgende:
  • Kartoffel-porresuppe m. brød
  • Tunmusse
  • Hjemmelavet kyllingesalat m. enebærmarineret bacon og champignon
  • Rejetærte m. hytteost
  • Hjemmelavet kyllingeleverpostej m. hvidløgsristet champignon 
  • Krydderfrikadeller m. feta, oliven og hvidløg
  • Medisterpølse
  • Æbleflæsk
  • Æblekage og 
  • Lagkage
Sidste punkt stod undertegnede for - Lagkage!
Jeg må indrømme, at jeg aldrig rigtig har lavet sådan en før. Og - når jeg siger aldrig er det fordi, jeg ikke medregner den, hvor cremen er købt, bundene er købt og fyldet er hindbærmarmelade og bananskiver.

Min svigermor er storproducent af div. bær og det falder heldigvis af til min side...
Lige nu bugner fryseren med jordbær, og derfor var det et oplagt valg til indhold. 

Så jeg gik i gang...




500 gram jordbær hældes i en gryde sammen med 125 gram sukker og bringes i kog

 Efter 10 min på blusset sigtes det meste af væsken fra jordbærene, som blændes. (gem væsken!)
Husblas lægges i blød i 5 min og kommes derefter ned i den varme jordbærkompot, som derefter afkøles.






Imens laves kagecremen. Opskriften er fundet i god mad, let at lave.

  • 2 æg
  • 2 spsk. sukker
  • 1 spsk. majstivelse
  • 2,5 dl. mælk
  • korn fra en vaniliestang


Tadaa - cremen er færdig... Et husmodertrick lyder, at man skal strø sukker henover cremen, for at undgå skind.















Jordbærkompotten er nu afkølet og vendt i 2,5 dl. pisket fløde
Og - klasket på den nederste kagebund
Bundene er lavet i en springform.
  • 230 g mel
  • 100 g blød smør
  • 100 g mørk chokolade
  • 250 g sukker
  • 2 æg
  • 2 dl mælk
  • 2 tsk. bagepulver
  • 2 spsk. kakao



Og cremen på den næste...







Sidste bund/top lægges på kagen som stilles i køleskabet natten over.
Obs. på hver bund, har jeg smurt det jordbærsukkerlage på, som jeg sigdede fra, da jeg lavede kompotten. Dette gør bunden fugtig og lækker.
Kagepyntet forberedes også dagen før. Jeg fik Esben til at skrabe nogle hvide-chokolade-flager

Jeg har pyntet lagkagen med mørk kakaoglasur, hvide chokoladeflager og en MASSE flødeskum - it's all about the cream!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar